Overblijfinformatie Brood en Spelen
/sites/bommelstein.asg-almere.nl/files/downloads/overblijfinformatie_bommelstein_per_01-08-2024.pdf
/sites/bommelstein.asg-almere.nl/files/downloads/sop_bommelstein_almere.pdf
Organisatie
De organisatie van het overblijven is in handen van Brood & Spelen. De schoolcoördinator van Brood & Spelen is uw contactpersoon voor alles wat met het overblijven te maken heeft. Bij hem/haar kunt u terecht met uw vragen, opmerkingen en klachten. De schoolcoördinator is telefonisch bereikbaar op 06-83444266 of per e-mail op bommelstein-almere@broodspelen.nl. De personeelsadministratie, de administratieve en de financiële afhandeling van het overblijven vindt plaats vanuit het hoofdkantoor. Het kantoor is telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur op telefoonnummer 033-2588684 of via administratie@broodspelen.nl.
Abonnement
et abonnement is bedoeld voor regelmatig gebruik van de tussenschoolse opvang.
Er zijn verschillende abonnementsvormen voor het overblijven:
• wekelijks vaste dag abonnement
• even/oneven weken vaste dag abonnement
• flexibel abonnement voor 1,2 of 3 dagen per week
Incidentele opvang
Naast een abonnement kan er ook gebruik worden gemaakt van incidentele opvang. In de app kunt u aangeven wanneer opvang gewenst is.
Tarieven:
Inschrijfgeld per kind: € 7,50
Abonnement: € 2,75 per overblijfbeurt
Incidentele opvang: € 3,40 per overblijfbeurt
Regels voor de kinderen
Om het overblijven goed te laten verlopen zijn er een aantal regels waar ieder kind zich aan moet houden:
• Bij binnenkomst gaat iedereen rustig zitten, luistert hij/zij naar de medewerker en wacht tot iedereen er is.
• Uw kind(eren) eet rustig zijn/haar boterham op, blijft zitten tijdens het eten en helpt na afloop met opruimen.
• U kind(eren) blijft op het schoolplein en speelt op het daarvoor aangewezen gedeelte van het terrein.
• Problemen lost het kind op door erover te praten. Is het probleem te groot, dan roept hij/zij de medewerker.
Algemene afspraken
• De kinderen komen aan het einde van de ochtend naar de overblijfruimte. De jongste groepen worden uit de klas opgehaald.
• De kinderen wassen hun handen voor het eten en krijgen de gelegenheid het toilet te bezoeken.
• De kinderen gaan aan tafel en starten gezamenlijk met eten.
• Er wordt verwacht dat de kinderen minimaal één boterham opeten van de meegebrachte lunch. Ouders die dit anders willen kunnen dit kenbaar maken bij de schoolcoördinator van Brood & Spelen.
Niet genuttigde boterhammen gaan weer de broodtrommel in.
• Bij buitenspelen worden de toegangshekken gesloten zodat kinderen het plein niet kunnen verlaten. Het hek zal niet op slot gaan.
• Toiletbezoek is mogelijk nadat de kinderen het aan de medewerker hebben gevraagd.
• Wanneer een ouder/verzorger zijn/haar kind tijdens het overblijven wil ophalen, moet dit gebeuren met medeweten van de schoolcoördinator.
• Kinderen mogen niet zonder toestemming van de schoolcoördinator en ouder/verzorger de TSO verlaten. Dit dient telefonisch te worden doorgegeven aan de schoolcoördinator.
• Als een kind ziek wordt of een ongeval krijgt, wordt de leerkracht en/of directie gewaarschuwd. In overleg wordt vervolgens al dan niet contact met de ouders/verzorgers opgenomen.
Het lunchpakket
De kinderen nemen zelf eten en drinken mee. Het is wenselijk dat de kinderen een verantwoorde en voedzame lunch meekrijgen. Het is niet de bedoeling dat er snoep, koek, chips, frisdrank of energiedrank meegenomen wordt. De medewerker ziet erop toe dat de kinderen goed eten, maar is er niet verantwoordelijk voor dat de kinderen alle meegegeven boterhammen nuttigen.
Inschrijven
Alle kinderen die overblijven middels een abonnement of incidenteel moeten ingeschreven zijn bij Brood & Spelen. Inschrijven gaat bij Brood & Spelen digitaal. U kunt uw kind(eren) inschrijven via onze website www.broodspelen.nl.
Ouderapp
Wij maken gebruik van de Brood & Spelen ouderapp. Hiermee kunt u bijvoorbeeld uw kind aan- en afmelden voor de overblijf en een aanvraag doen voor een extra dag of ruildag. Wanneer u uw kind bij ons inschrijft, ontvangt u van ons de inloggegevens. U kunt de app downloaden voor Apple in de App Store en voor Android in de Google Play Store onder de naam ‘Brood & Spelen ouderapp’.
Mutatie of beëindiging
Een wijziging of stopzetting van een abonnement ontvangen wij graag per e-mail via administratie@broodspelen.nl. Wij hanteren een opzegtermijn van twee weken. Ruilen Een abonnementsdag mag binnen 7 dagen geruild worden. Dit graag doorgeven via de ouderapp. Een vrije dag of dag waarop geen overblijf plaatsvindt (bijvoorbeeld vanwege studiedag of schoolreisje) kan nooit geruild worden.
Ziekte
Bij afwezigheid op een abonnementsdag in verband met ziekte worden de overeengekomen abonnementskosten gewoon in rekening gebracht. Ouders moeten via de ouderapp doorgeven dat hun kind ziek is (kies hierbij altijd voor het type “ziekmelden”). Ziektedagen kunnen binnen 7 dagen ingehaald worden. Is een kind langer dan 7 dagen ziek, dan worden de ziektedagen vanaf de achtste dag gecrediteerd.
Aan- en afmelden (extra) overblijfbeurten
Graag uw kind via de ouderapp voor 9.00 uur dezelfde dag aan- en afmelden voor het overblijven. Als een kind thuis eet, bij een vriendje of om een andere reden afwezig is, blijft de overeengekomen vergoeding gewoon verschuldigd.
Facturatie
Zesmaal per jaar ontvangen ouders/verzorgers de factuur per e-mail. Indien overeengekomen geschiedt betaling middels een doorlopende automatische incasso. Indien ouders/verzorgers hebben gekozen voor reguliere betaling, dient u zorg te dragen voor een tijdige bijschrijving van het gefactureerde bedrag genoemd op de factuur (inclusief de € 12,50 administratiekosten) en wel voor de uiterste betaaldatum.
Algemene voorwaarden
Voor het overblijven zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Deze kunt u terugvinden op onze website www.broodspelen.nl.
Aanpak ongewenst gedrag met kleurkaarten:
Tijdens de overblijf is het belangrijk dat er een goede sfeer is waarin kinderen kunnen ontspannen, ontladen en weer opladen voor de middag. Om de sfeer goed te houden zijn er natuurlijk duidelijke afspraken nodig. Toch kunnen wij niet helemaal voorkomen dat het een keertje mis gaat. Ook daar leren en groeien kinderen van. Meestal is een gesprek met de overblijfmedewerker voldoende om de sfeer weer te herstellen.
Een enkele keer vertonen kinderen langere tijd gedrag dat storend is of zelfs grensoverschrijdend. Wij bedoelen hiermee onder andere schelden, consequent niet luisteren, grote mond geven naar de overblijfmedewerkers, weglopen, pesten, slaan en schoppen. Dit gedrag kunnen wij niet accepteren en in overleg met school is besloten om hiervoor het protocol ‘Ongewenst gedrag’ in te zetten. Doormiddel van een kleurkaartensysteem willen wij duidelijk maken wanneer het getoonde gedrag te ver is gegaan zodat we samen met kind, school en ouders/verzorgers goede afspraken kunnen maken om het gedrag in de toekomst te verbeteren.
Er wordt een aantal stappen gevolgd:
Stap 1:
• 1 ste keer ongewenst gedrag
• De coördinator legt uit waarom zij het gedrag niet meer wil zien en geeft het kind een mondeling waarschuwing.
• De coördinator informeert de leerkracht.
Stap 2:
• 2 de keer ongewenst gedrag binnen een periode van 2 maanden.
• De coördinator informeert ouders/verzorgers telefonisch, licht de gemaakte afspraken met het kind toe.
• De gemaakte afspraken worden vastgelegd in het kindlogboek.
Stap 3:
• 3 de keer ongewenst gedrag dan volgt een gele kaart. De coördinator legt aan het kind uit waarvoor de gele kaart is gegeven en dat deze door een ouder/verzorger ondertekent moet worden en weer terug gegeven aan de coördinator.
• Er volgt een afspraak met ouders/verzorgers en kind om duidelijk afspraken te maken hoe het gedrag gaat verbeteren. En vervolgens vast gelegd in het kindlogboek.
• De getekende gele kaart wordt bij het kindlogboek gevoegd.
Stap 4:
• Het ongewenste gedrag houdt aan. Het kind wordt hierop aangesproken door de coördinator en er volgt een oranje kaart.
• Leerkracht en regiomanager wordt geïnformeerd. Daarna volgt een persoonlijk gesprek met de ouders/verzorgers en kind om de eerder gemaakte afspraken aan te scherpen. En toe te lichten wat het gevolg is als het gedrag niet verbetert.
• Dit wordt toegevoegd aan het kindlogboek.
Stap 5:
• Wanneer het ongewenste gedrag blijft volgt de rode kaart.
• Er volgt een schorsing van één schoolweek. Dit gaat in overleg met de regiomanager en school.
• Ouders/verzorgers worden door de coördinator telefonisch op de hoogte gebracht en de schorsing wordt door middel van een mail bevestigd.
• Na de week volgt een gesprek met het kind en de ouders/verzorgers om duidelijk te maken dat het getoonde gedrag niet meer wordt getolereerd.
• Wanneer het kind na een week terugkeert bij de TSO maar het gedrag geen verbetering laat zien volgt een schorsing van een half jaar. Uiteindelijk kan het omgezet worden naar een definitieve schorsing van de TSO.
• Brood & Spelen zal een schorsing altijd in overleg met school, ouders/verzorgers afstemmen maar behoudt de beslissing om een schorsing door te voeren.
Tussen stap:
• Wanneer het gedrag verbeterd en het kind houdt zich aan de afspraken, dan volgt de groene kaart. Dit wordt ook vast gelegd in het kindlogboek.
• Het kindlogboek blijft gedurende het schooljaar gehandhaafd. Daarna vervalt deze en daarmee ook de eerder gegeven kaarten.
• Wanneer een kind een groene kaart heeft gekregen en zich een periode van 2 maanden houdt aan de gemaakte afspraak komt de laatst gegeven kaart te vervallen. Op een rode kaart kan nooit een groene kaart volgen.
Wij hopen natuurlijk dat wij de bovenstaande stappen niet geheel hoeven uit te voeren en dat een gesprek voldoende is om het gedrag te verbeteren. Het doel is dat de kinderen een gezellige en leuke middagpauze hebben in een veilige omgeving.